کافی نت زیپ

کافی نت زیپ

کافی نت زیپ
کافی نت زیپ

کافی نت زیپ

کافی نت زیپ

گزارش کار اموزی کامپیوتر


مراحل مونتاژ و اسمبل

مونتاژ و اسمبل سیستمها:

مونتاژ و اسمبل کردن یکی از اهداف این دوره بود که با آشنایی از سخت‎افزار و قطعات کامپیوتر و در مرحله بعدی بررسی از نظر عملکرد آنها به دنبال آن بودیم.

مونتاژ و اسمبل یک کامپیوتر را میتوان به سه مرحله اصلی تقسیم کرد که عبارتند از:

1-نکات مورد توجه در انتخاب قطعات قبل از مونتاژ

2-مراحل مونتاژ یا اسمبل فیزیکی

3-مراحل آماده سازی و ست کردن و خطایابی بعد از مونتاژ

نکات قابل توجه در انتخاب قطعات:

توجه به نوع و مدل قطعات در مونتاژ یک کامپیوتر از خود پروسه اسمبل مهمتر است. به طوری که یک انتخاب اشتباه میتواند کل پروسه مونتاژ را تحت الشعاع قرار داده و سیستم به طور کامل راه‎اندازی نشود.

کیس (Case):

درانتخاب کیس بر روی پارامترهای مهم زیر باید توجه نمود:

8         -فرم کیس

8         -فرم کانکتورهای تغذیه

8         -توان خروجی

8         -توجه به کلیدهای Power  و Reset پانل جلوی کسی به طوری که به راحتی در دسترس باشد.

8         -چراغهای Led پانل جلوی کیس که به طور واضح و روشن باشد.

8         -داشتن گارانتی معتبر

8         -فضای لازم برای گردش هوا در داخل کیس.

مادربورد (Mother Board):

در انتخاب مادربورد به عنوان مهمترین قطعه یک کامپیوتر به موارد مهم زیر توجه کنید:

فرم مادربورد

8         Onbord بودن یا نبودن یک یا چند قسمت

8         پشتیبانی مادربورد از تکنولوژی‎های جدید

8         حافظه رم قابل پشتیبانی از نظر نوع مدل سرعت ظرفیت و

8         نوع پردازنده‎های قابل پشتیبانی از نظر سوکت ولتاژ کاری فرکانس پایه عدد ضربدر فرکانس نامی و خانواده (پنتیوم و)

8         اسلاتهای توسعه مورد نیاز برای نصب کارتهای جانبی از قبیل AG‍ با سرعت X8 Or X4 برای کارت گرافیک PCI برای کارت‎های صدا و مودم.

8         اندازه حافظه کش

8         تراشه اصلی مادربورد برای پشتبیانی از ویژگی‎های جدیدتر

8         داشتن اسلاتهای توسعه برای کارت‎های مدم و شبکه جدید

8         دارای گارانتی معتبر

هارددیسک: (Hard Disk):

هارد دیسک سیستم به عنوان نگهدارنده اطلاعات دائم سیستم:

8         ظرفیت

8         نوع اینترفیس قابل اتصال (IDE OR SCSI)

8         قابلیت پشتیبانی از سرعت‎های بالای انتقال اطلاعات

8         سرعت چرخش موتور

8         دارای گارانتی برای تمام خرابیها

حافظه رم (DRAM):

8         نوع ماژول رم قابل نصب در مادر بورد (RIMM-DIMM-SIMM)

8         حداکثر ظرفیت هر ماژول قابل پشتیبانی توسط مادر بورد

8         کل حافظه قابل پشتیبانی توسط مادر بورد

8         داشتن گارانتی معتبر

8        

پردازنده (CPU):

8         نوع- اینتل یا سایرکس یا

8         مدل (P-PII-PIII-P4-ATHLON-DURAN)

8         ولتاژ کاری (3045-106و)

8         -قابلیت نصب بر روی مادر بورد از نظر محل نصب

8         سرعت باس پردازنده (FSB)

CD یا DVD درایو:

8         انتخاب CD یا DVD با توجه به کاربرد و استفاده هر کدام.

8         سرعت کاری بر حسب Nx(هر X در Cd برابر 150kb/S و در DVD برابر 750KB/S می‎باشد.

8         اینترفیس درایو CD یا DVD (IDE یا SCSI).

8         داخلی یا خارجی (نوع داخلی می‎تواند دارای اینترفیس IDE و اسکازی و نوع خارجی می‎تواند دارای اینترفیس اسکازی پورت موازی یا پورت USB باشد.)

8         زمان‎های دستیابی و خواندن.

8         استفاده از تکنولوژی‎های خاص برای به حداقل رساندن لرزش درایو در زمان چرخش دیسک و بالا بردن سرعت دستیبای (به عنوان مثال استانداردDDSSII).

CD رایتر یا DVD رایتر:

8         سرعت نوشتن پاک کردن و خواندن CD یا DVD.

8         نوع اینترفیس رایتر CD یا DVD (نوع اسکازی با توجه به سرعت انتقال بالاتر بهتر است ولی باید هزینه‎ی بیشتری را پرداخت کنیم).

8         داشتن تکنولوژی‎های از قبیل DDSSII و برای به حداقل رساندن لرزشها

8         داشتن تکنولوژیهایی برای جلوگیری از سوختن CD یا DVD در صورت خش داشتن یا خراب بودن

8         سازگار با فرمت انواع CD یا DVD

8         حافظه بافر رایتر

8         قابلیت نصب به صورت افقی یا عمودی

8         سازگار با انواع سیستم عامل و انواع نرم‎افزارهای رایت

8         مکانیزم بارکردن و گرفتن CD یا DVD

8         گارانتی معتبر

کارت گرافیک یا VGA:

8         اندازه حافظه نصب شده کارت و میزان قابل افزایش و ارتقای آن

8         داشتن خروجی TV به صورت همزمان یا غیر همزمان

8         حداکثر تفکیک و رنگ قابل پشتیبانی با توجه به حداکثر حافظه کارت

8         پشتیبانی سخت‎افزاری و نرم‎افزاری از ویژگیهای جدید (مانند MPEG 3DIMAGE-3DFX,…).

8         نوع و سرعت حافظه رم (حافظه‎های DDR دارای سرعت بالاتر بوده بنابراین در کارهای گرافیکی تاثیر زیادی دارد.

8         قابلیت نصب و پشتیبانی در سیستم‎های عامل مورد نظر کاربر

8         داشتن اسلات توسعه مورد نیاز

کارت مودم:

8         پشتیبانی و داشتن آخرین تکنولوژیهای ارسال دریافت فشرده سازی خطایابی

8         قابل نصب و پشتیبانی توسط سیستم عامل‎های مختلف

8         دارای تراشه‎های اضافی برای کنترل جریان اطلاعات از طریق حذف نویزهای اضافی و افزایش میزن سیگنال به نویز

8         نوع داخلی یا خارجی

8         نوع پورت اتصال به کامپیوتر در مدل خارجی (پورت USB) درسیستم‎های قدیم پورت سریال

مراحل اسمبل سیستم:

مرحله1: پیچ‎های دو طرف کیس را باز کرده و کاور آن را برداشته و درکناری بگذارید (معمولاً دو طرف کیس‎های ATX به صورت دوسینی باز می‎شود.)

مرحله 2: قطعات داخل کیس را چک نمایید تا از بودن تمام آنها اطمینان حاصل کنید که مهمترین آنها عبارتند از:

8         کابل برق

8         بسته پیچ شامل انواع پیچ‎های رزوه نرم و درشت و گیره‎های پلاستیکی و فلزی

8         درپوشهای مخصوص Atx-At-Nlx پشت کیس برای مادربوردهای مختلف.

مرحله 3: قطعات مورد نیاز را از جعبه‎ها و پلاستیک‎هایشان خارج و بر روی میز در کنار هم قرار دهید.

نکته: مشخصات تمام قطعات را یادداشت نمایید تا در موارد لزوم از آن استفاده کنید.

مرحله 4: اگر سینی بدنه کسی در کیس درسمت راست قابل باز شدن است با بازکردن پیچ‎های آن را باز کنید.

نکته:

در کیس‎های Atx جدید سینی بدنه کیس قابل بازشدن نمی‎باشد و باید تمام مراحل گفته شده در این قمست برروی سینی بدنه کیس انجام گیرد. ولی در کیس‎های قدیمی این سینی قابل بازشدن می‎باشد.

مرحله 5: بسته به نوع مادربورد پردازنده را در سوکت مربوط بر روی مادربورد نصب کنید.

نکته: به طور کلی سه نوع سوکت نصب پردازنده وجود دارد که عبارتند از:

8         مادربوردهای دارای سوکت PGA

مرحله 1: پیچ‎های دو طرف کیس را باز کرده و کاور آن را برداشته و در کناری بگذارید (معمولاً دو طرف کیس‎های ATX به صورت دو سینی باز می‎شود.)

مرحله 2: قطعات داخل کیس را چک نمایید تا از بودن تمام آنها اطمینان حاصل کنید که مهمترین آنها عبارتن از:

éکابل برق

éبسته پیچ شامل انواع پیچ‎های رزوه نرم و درشت و گیره‎های پلاستیکی و فلزی

éدرپوشهای مخصوص Atx-At-Nlx پشت کیس برای مادربوردهای مختلف.

مرحله3: قطعات مورد نیاز را از جعبه‎ها و پلاستیک‎هایشان خارج و بر روی میز در کنار هم قرار دهید.

نکته: مشخصات تمام قطعات را یادداشت نمایید تا در موارد لزوم از آن استفاده کنید.

مرحله4: اگر سینی بدنه کسی در کیس در سمت راست قابل بازشدن است با بازکردن پیچ‎های آن را باز کنید.

نکته:

در کیس‎های Atx جدید سینی بدنه کیس قابل بازشدن نمی‎باشد و باید تمام مراحل گفته شده در این قمست بر روی سینه بدنه کیس انجام گیرد ولی درکیس‎های قدیمی این سینی قابل باز شدن می‎باشد.

مرحله 5: بسته به نوع مادربورد پردازنده را در سوکت مربوط برروی مادربورد نصب کنید.

نکته: به طور کلی سه نوع سوکت نصب پردازنده وجود دارد که عبارتند از:

éمادربوردهای دارای سوکت PGA

éمادربوردهای دارای سوکت SLOT1

éمادربوردهای دارای سوکت PGA:

شامل سوکت A-478-37-7-5 برای پردازنده‎های P-PII-PIII از نوع FCPGA-P4 انلن و دوران. در این نوع سوکتها باید ابتدا دسته ZIF را باز کرده و سپس پردازنده را در سوکت قرار داده و آنگاه دسته را ببندید. مقداری گریس سلیکون قرار دهید تا هدایت گرما از بدنه CPU به فن بیشتر شود. سپس فن مورد نظر را بر روی پردازنده قرار داده و کلیپس‎های آن را محکم کنید و در نهایت سیم برق آن را به کانکتور مربوطه برروی مادربورد متصل کنید.

مادربوردهای دارای سوکت SLOT 1:

در این نوع مادربوردها که عمولاً پنتیوم II یا III هستند باید ابتدا پایه‎های سوکت را نصب کرد و سپس CPU را به صورت عمودی در اسلات قرار داده وفشار دهید. سپس سیم برق فن آن را به کانکتور مربوطه بر روی مادربورد متصل کنید.

نکته:

برای خارج کردن این نوع‎ها از اسلات مربوطه باید ابتدا چنگ‎های دو طرف پایه را فشار داده و همزمان CPU را به طور عمودی از اسلات خارج کنید.

مادربوردهای پنتیوم 4:

در این نوع مادربوردها باید ابتدا دسته ZIF را باز کرده و سپس پردازنده را در سوکت قرار دهید و سپس دسته را ببندید. با توجه به مخصوص بودن فن آنها فن را در محل مربوطه قرار داده و با فشار دو طرف آن پایه‎های پلاستیکی را در چنگ‎های مربوطه قفل کنید و آنگاه دو دسته روی فن را به کانکتور مربوطه بر روی مادر بورد متصل کنید.

مرحله6: ماژول رم را با توجه به نوع اسلات رم در مادربورد نصب کنید. معمولاً در رمها (SD-DIMM-RIMM-DDR) باید ابتدا بورد را در اسلات با توجه بم حل زایده اسلات و برش‎های ماژول قرار داده و سپس به طور عمودی فشار دهید.

مرحله 7:اگر مادربورد قدیمی و یا از نوع جامپری است باید در این مرحله نسبت به ست کردن جامپرهای آن با توجه به ولتاژ کاری فرکانس FSB عدد ضربدر پردازنده اقدام کنید.

مرحله 8: منبع تغذیه کامپیوتر را در محل مربوطه قرار داده و سپس با چهار عدد پیچ آن را ببندید. (اگر باز باشد)

مرحله 9: درایوهای سیستم را ببندید (هارددیسک فلاپی درایو درایو CD و رایتر و..)

مرحله 10: مادربرد را بر روی سینی یا بدنه‎ی کیس قرار دهید تا سوراخهای متناسب مادربورد یا سینی مشخص شود.

مرحله11: متناسب با سوراخها در محلهایی که باید پیچ شوند از گیره‎های فلزی و در قسمتهای دیگر از گیرهای پلاستیکی استفاده کنید.

مرحله 12: اگر کیس از شکل یا فرم (Form)Atx است پوشش فلزی پشت آنرا متناسب با نوع مادربورد عوض کنید.

مرحله 13: اگر سینی کیس را باز کرده‎اید آن را به جایش برگردانده و پیچ کنید.

تذکر: در اغلب کیسها فعلی این سینی باز نمی‎شود و باید مادربورد را بر روی سینی بدنه‎ی کیس ببندید.

مرحله 14: کانکتورهای Atیا Atx تغذیه را به کانکتورهای مربوت بر روی مادربورد متصل کنید (در مادربوردهای P4 علاوه بر کانکتورهای Atx که 20 پین است باید کانکتورهای Atx اضافی و Atx نوع 12 وقت را نیز متصل کنید.

مرحله 15: کانکتورهابرق و اطلاعات درایوها را متصل کنید.

مرحله 16: قسمتهای راک فلزی پشت کیس را متناسب با محل کارتها باز کرده و سپس هر کدام از کارتها را در اسلات مربوت قرار دهید و پیچ آنرا محکم ببندید.

مرحله 17: کانکتورهای مربوت به کلیدهای RESET…POWER کانکتور چراغهای مهم است).

مرحله 18: کابلهای سیستم را متصل کرده و آن را روشن کنید.

مرحله 19: بازکردن کلید Del وارد برنامة ست آپ شده و پارامتر آن را و سپس ذخیره و از آن خارج شوید.

مرحله 20: دیسکت بوت را در درایو A; قرار داده و سیستم را بوت کرده و آنگاه مراحل مربوط به آماده سازی و نصب هارد و سیستم عامل (پارتیشن بندی فرمت نصب سیستم عامل) را انجام دهید.

راه‎اندازی نرم‎افزاری سیستم:

با زدن کلید DEL وارد برنامه ست آپ شده و پارامترهای آن را تنظیم و ذخیره و سپس ازآن خارج میشویم پارامتری که باید در ست آپ تنیم کنیم: BOOT

چون در هارد سیستم برای اولین بار اطلاعاتی وجود ندارد پس بنابراین راه‎اندازی شدن سیستم برای اولین بار با هارد مشکلی را حل نمی‎کند پس بنابراین باید سیستمیک را از طریق راه‎انداز دیگری راه‎اندازی کنیم یا فلاپی دیسک یا سی دی رام.

اگر خواسته باشیم با استفاده از دیسکت راه‎انداز سیستم را راه‎اندازی کنیم اولین وسیله بوت کننده سیستم را در ست آپ FLOPY انتخاب می‎کنیم و در صورتی که خواسته باشیم با CD بوت سیستم را راه‎اندازی کنیم اولین وسیله بوت‎کننده سیستم را در قسمت ست آپ CD انتخاب می‎کنیم.

البته باید قبلاً‌درایو CD را برای سیستم تعریف کرده باشیم با استفاده از دیسک راه‎اندازی که همراه CD ROM است.

تعریف CDRAM برای سیستم:

معمولاً‌همراه هر درایو CD یک دیسکت راه‎انداز هم میباشد باید دیسکت همراه CD را در فلاپی درایو قررا دهیم و قابل اجرایی راه‎انداز مربوطه را اجرا می‎کنیم.

در واقع با تعریف درایو CD یک خط داخل هر دو فایل CONGIG.SYS و AUTOEXEE.BAT اضافه شود.

چون فایل CONFIG جز با RESTART کردن شناخته نمی‎شود پس باید یک بار سیستم را RESTART کنیم.

نکته: درایو CD  همیشه یک حرف بعد از آخرین پارتیشن میباشد.

پس از SAVE کردن تغییرات اعمال شده بر روی ست‎‏آپ بسته RESRT می‎شود.

با آمدن مجدد سیستم از طریق CD بوت یا دیسکت بوت بالا می‎آید.

پس از بوت کردن یا راه‎اندازی سیستم با دیسکت راه‎انداز علامت A:\> را در خط اعلان سیستم خواهیم داشت.

با تایپ فرمان FDISK میتوانیم یک پارتیشن اولیه برای هارددیسک تعریف کنیم. (پارتیشن کوچک Dos)

A:\>Fdisk با تایپ این فرمان یک صفحه باز می‎شود که در آن گزینه اول

Create Primary Dos

Partition

یک پارتیشن اولیه درست می‎کنیم.

با طی کردن مراحل Create Primary و بعد از آن پاسخ دادن به یک سوال در مورد فضای پارتیشن و گرفتن اندازه از شما این پارتیشن اولیه را میسازیم.

با زدن دکمه ESC و بازگشتن به منوی اول در این منو با انتخاب گزینه 4 که INFORMATION می‎‏باشد اطلاعات پارتیشن ساخته شده را می‎توانیم مشاهده کنیم.

نکته:

تا پارتیشن فرمت نشود نوعش از نظر FAT 16 یا 32 یا NTFS هست مشخص نمی‎شود بعد از فرمت بسته به نوع سیستم عامل نوع FAT را مشخص می‎کنیم.

پس از RESTART شدن مجدد سیستم باید این پارتیشن ساخته شده را ACTIVE کنیم.

مرحله بعدی FORMAT کردن پارتیشن فوق به صورت راه‎انداز میباشد.

‏‏TFORMA‏ باید به صورتی باشد که سیستم بعدا هم قابل راه‎اندازی باشد

A:\>FORMAT C:/S

از روی فلاپی دیسک A سیستم را درایو Cاش را پیدا می‎کنیم و فایل‎های سیستمی را از روی فلاپی A به درایو C منتقل می‎کنیم.

پس از ساختن یک پارتیشن اولیه برای سیستم میتوانیم بقیه فضای هارد را با همان فرمان FDISK پارتیشن بندی کنیم.

به نحوی که در منوی ظاهر شده ابتدا یک پارتیشن EXTENDENT میسازیم و بعد در این پارتیشن می‎توانیم به هر تعداد (تعداد حروف الفبا به غیر A-B-C) پارتیشن Logical بسازیم.

نکته:

از بین پارتیشن‎های ساخته شده تنها پارتیشن C: باید فعال باشد چون سیستم با آن پارتیشن راه‎اندازی می‎شود و فایل‎های راه‎انداز در درایو C:میباشد.

بعد از این مرحله می‎توانیم در پارتیشن‎هایی که ساخته‎ایم سیستم عامل مورد نظر خود را نصب کنیم.

-Windows 98 Se-Windows 98,…

نقاط قابل چک

éکابل برق سیستم متصل نیست و یا درست در کانکتور مربوط وصل نشده است.

éتغذیه دارای یک کلید پاور اضافی است که در حالت OFF قرار دارد که باید آن را به حالت On تغییر وضعیت دهید.

éپاور سیستم مشکل دارد که باید آنرا تعویض یا تعمیر کنیم.

éکانکتورهای برق مادربورد درست نصب نشده‎اند.

تذکر: اگر تغذیه دارای گارانتی است و یا شما متخصص این کار نیستند به هیچ عنوان آنرا باز نکنید.

مشکل: با زدن کلید پاور سیستم روشن نمی‎شود (فن پردازنده نمی‎چرخد ولی فن تغذیه کار میکند) و هیچگونه اطلاعاتی بر روی صفحه مانیتور نمایش داده نمی‎شود و سیستم هیچ گونه برقی (بیپ) نمی‎زند.

نقاط قابل چک

éفن روی تغذیه خراب است و یا کانکتور برق آن به کانکتور مادربورد متصل نشده است.

éکانکتور برق تغذیه مادربورد متصل نشده یا اشتباه متصل شده است.

مشکل: سستم روشن می‎شود (فن تغذیه و پردازنده می‎چرخد) ولی تصویری برروی صفحه مانیتور نمایش داده نشده و سیستم هیچ بوقی نمی‎زند.

نقاط قابل چک

éسیگنال PG از تغذیه فعال نشده است (دلیل این امر خرابی تغذیه می‎باشد).

éکانکتور تغذیه به طور کامل در کانکتورهای بورد نصب نشده است (ممکن است بعضی از سیمها از جایشان خارج شده باشند).

éجامپرهای مربوط به پردازنده درست ست نشده‎اند.

éکانکتور RESETاز پانل جلوی کیس بر روی مادربورد اشتباه نصب شده است یا کلید RESET جلوی پانل اتصال کوتاه شده است (در این صورت سیستم به طور مدام در حالت رست باقی مانده است)

éپردازنده فوق توسط مادربورد پشتیبانی نمی‎شود.

éکارت گرافیک خراب است به طوری که قابل برنامه‎ریزی توسط با یاس است ولی کار نمی‎کند.

éمادر بورد سوخته یا خراب است.

éاگر سیستم قدیمی باشد ممکن است کانکتور کابل اطلاعات هارد یا ابزارهای IDE برعکس نصب شده باشند.

مشکل: با زدن کلید پاور برق سیستم برای زمانی کوتاه وصل و سپس قطع شده و سیستم خاموش می‎شود.

نقاط قابل چک

éاین مشکل ناشی از بروز یک اتصال کوتاه است بنابراین تمام کانکتورهای تغذیه مادربورد و قطعات را جدا کرده و سپس به طور درست نصب و مجدداً سیستم را چک کنید.

éتغذیه سیستم دچار مشکل شده است و یا توان لازم برای راه‎اندازی این قطعات را ندارد که باید با تغذیه سالم و یا توان بالاتر راه‎اندازی شود.

éاحتمالاً نقاطی از مادربورد با سینی مادر بورد اتصال دارد.

مشکل: سیستم روشن می‎شود ولی بر روی صفحه نمایش هیچ اطلاعات نمایش داده نشده و از بلندگوی داخلی سیستم بوق‎های خاص شنیده می‎شود.

نقاط قابل چک

éبسته به نوع بوق به سراغ کارت گرافیک یا حافظه‎های رم بروید.

éکارت گرافیک به طور درست در اسلات مربوطه نصب نشده است.

éکارت گرافیک خراب است آن را با یک کارت گرافیک که مطمئن هستید تعویض کنید.

éماژول‎های حافظه رم در اسلات‎ها به طور درست و کامل نصب نشده‎اند.

éمادربورد، قادر به پشتیبانی از حافظه‎های فوق از نظر سرعت، ولتاژ کاری، ویژگی‎های بافر شده یا نشده، ECC و NECC نمی‎‏باشد.

مشکل: سیستم روشن میشود ولی در مرحله شمارش و تست، حافظه رم یا قطعات قفل می‎شود.

نقاط قابل چک

8اگر از چند ماژول استفاده می‎کنید سیستم را با یک ماژول تست و راه‎اندازی کنید تا ماژول خراب پیدا شود.

8رم سیستم را با یک ماژول درست جایگزین کنید.

مشکل: سیستم روشن میشود ولی قادر به شناسایی تمام یا یکی از ابزارهای IDE در ست آپ سیستم نیست.

نقاط قابل چک

کابل هارد یا هر کدام از ابزارهای IDE برعکس نصب شده است.

محل اتصال کانکتورهای IDE با توجه به کابل‎های

مشکل: سیستم روشن میشود ولی در مرحله شمارش و تست، حافظه رم یا قطعات قفل می‎شود.

نقاط قابل چک

éاگر از چند ماژول استفاده می‎کنید سیستم را با یک ماژول تست و راه‎اندازی کنید تا ماژول خراب پیدا شود.

éرم سیستم را با یک ماژول درست جایگزین کنید.

مشکل: سیستم روشن میشود ولی قادر به شناسایی تمام یا یکی از ابزارهای IDE در ست آپ سیستم نیست.

نقاط قابل چک

éکابل هارد یا هر کدام از ابزارهای IDE برعکس نصب شده است.

éمحل اتصال کانکتورهای IDE با توجه به کابل‎های 80 سیم رعایت نشده‎اند.

éجامپرهای مربوط به MASTER یا SLAVE برای اتصال دو ابزار به یک کابل درست ست نشده‎اند.

éکانکتور برق ابزار یا ابزارهای فوق درست ست نشده‎اند.

éبایاس مادر بورد از هارد با ظرفیت بالا پشتیبانی نمی‎کند که باید یا مادربورد تعویض شود و یا بایاس ارتقا پیدا کند.

éهارد یا ابزار IDE مربوطه سوخته یا خراب است.

مشکل: چراغ فلاپی درایو به طور دائم روشن مانده است و خطای فلاپی درایو نمایش داده شده است.

نقاط قابل چک

éکابل اطلاعات 34 پین فلاپی درایو از محل فلاپی یا مادربورد برعکس نصب شده است.

éفلاپی درایو سوخته است.

مشکل: خطای FLOPRY DISK FAILAURE نمایش داده می‎شود.

نقاط قابل چک

éکابل برق فلاپی درایو متصل نشده است.

éدر نصب کابل محل کانکتور فلاپی درایو A باB جابه جا شده است.

8کابل اطلاعات درایو متصل نشده یا درست متصل نشده است.

8فلاپی درایو خراب است که باید تعویض شود.

تذکر:

اگر مشکل فوق با جابه‎جایی کابل بر طرف نشده قبل از تعویض درایو پیچهای آنرا که به بدنه کیس بسته‎‏اید کمی بازکرده و سپس آن را تست کنید در صورتی که مشکل حل نشد، فلاپی درایو را از محل مربوطه خارج کرده و آنرا بیرون از کیس نیز یکبار تست کنید و در صورت حل نشدن مشکل آن را تعویض کنید.

مشکل: تمام یا تعدادی از چراغ‎های پانل جلوی کیس روشن نمیشود.

نقاط قابل چک

8محل کانکتورها اشتباه نصب شده‎اند.

8نحوه نصب کانکتورها با توجه به پایه + و اشتباه یا برعکس نصب شده‎اند که باید جابجا شوند.

نقاط قابل چک

در برنامه ست آپ گزینه ترتیب جستجوی درایوها برای دیسک بوت به صورتی است که ابتدا به سراغ هارد می‎رود. برای حل این مشکل به برنامه ست آپ رفته و گزینه فوق را تغییر دهید تا اولین درایو بوت کننده

ASP چیست؟

Asp- مخفف کلمات Page Server Active است.

-Aspبرنامه‎ای است که بکمک IIS اجراء می‎گردد.

-IIS مخفف کلمات Internet Information Server است.

IIS- یکی از عناصری است که بهمراه ویندوز 2000 آورده شده است.

IIS- یکی از اجزای Pack Widows NT4.0optiin نیز می‎باشد.

(PWS(Personal Web Server) یک نسخه خاص و کوچکتر از برنامه IIS است.

PWS- را می‎توان از روی CD حاوی ویندوز 98 نصب نمود.

یک فایل ASP شامل چه چیزهائی است؟

-یک فایل Asp در اغلب موارد مشابه یک فایل HTML است.

-یک فایل Asp می‎تواند شامل متن، کدهای، HTML کدهای XML و اسکریپت‎ها باشد.

-اسکریپت‎های موجود در یک فایل Asp بر روی سرویس‎دهند (Server) اجراء می‎گردند.

-یک فایل Asp دارای انشعاب. Asp است.

یک فایل Asp دارای انشعاب Asp است.

یک فایل Asp چگونه کار می‎کند؟

-زمانیکه یک مرورگر (نظیر IE) درخواست یک فایل HTML را داشته باشد، سرویس دهنده آن را ارسال میدارد.

-زمانیکه یک مرورگر درخواست یک فایل Asp را داشته باشد، IIS درخواست واصله را به هستة Asp ارسال میدارد.

-هسته Asp، فایل Asp را خط به خط خوانده و اسکریپت‎های موجود در آن را اجراء خواهد کرد.

-در نهایت، ماحصل اجرای یک فایل Asp بصورت کدهای HTML برای مرورگر ارسال خواهد شد.

با استفاده از Asp چه کار می‎توان کرد؟

-امکان ویرایش، تغییر و یا اشافه کردن موارد دلخواه بصورت پویا برای یک صفحه وب فراهم می‎گردد.

-پاسخ به درخواست‎های واصله از کاربران و یا داده‎های ارسال شده توسط فرم‎های HTML

-دستیابی به هر نوع داده و یا بانک اطلاعاتی و برگرداندن نتایج به مرورگر

-سفارشی نمودن یک صفحه وب بمنظور استفاده بهتر برای کاربران خاص

-در مقایسه با تکنولوژی CGI بمراتب ساده‎تر و سریعتر می‎باشند.

-تامین امنیت لازم در خصوص عدم نمایش کدهای مربوطه توسط مرورگرها

-باتوجه به برگرداندن نتیجه اجرای یک Asp بصورت HTML امکان مشاهده آنان توسط هر مرورگر براحتی فراهم میگردد.

-با استفاده از تکنیک‎های برنامه‎نویسی بهمراه Asp می‎توان حجم ترافیک شبکه را کاهش داد.

چگونه می‎توان یک فایل Asp را بر روی کامپیوتر شخصی خود اجراء نمود؟

با نصب یکی از نرم‎افزارهای PWS و یا IIS بر روی کامپیوتر خود (با توجه به سیستم عامل نصب شده) می‎توان بدون نیاز به یک سرویس دهنده کمکی دیگر، اقدام به اجرای فایل‎های Asp نمود.

-نحوه نصب PWS و اجرای فال‎های Asp بر روی ویندوز 98

مرحله اول:‌برنامة Setup.Exe را از مسیر Add-Ons\PWS\موجود در CD حاوی ویندوز 98 اجراء نمائید.

مرحله دوم: یک فولدر با نام Inetpub بر روی هارد دیسک (مسیر مشخص شده در زمان نصب) ایجاد و در آن یک فولدر با نام Wwwroot ساخته می‎گردد. فولدر فوق را باز نمائید.

مرحله سوم: یک فولدر جدید با نام دلخواه (نظیر: Myfirstweb) در فولدر Wwwroot ایجاد نمائید.

مرحله چهارم: با استفاده از یک ادیتور متنی (نظیر Notepad کدهای دلخواه Asp خود را تایپ کرده و فایل فوق را بام دلخواه( Test.Asp) ولی با نشعاب Asp در فولدر Myfirstweb ذخیره نمائید.

مرحله پنجم: اطمینان حاصل نمائید که سرویس‎دهنده وب (PWS) در حالت اجراء است.

مرحله ششم: مرورگر خود را فعال نموده و در محل مربوطه، آدرس زیر را بمنظور مشاهده فایل Asp تایپ نمائید.

Http://Loclhost/Myfirstweb/Test.Asp

-نحوه نصب و اجرای PWS و اجرای فایل‎های Asp بر روی ویندوز NT

PWS بمنظور نصب بر روی ویندوز NT طراحی نشده است!. برای اجرای فایل‎های Asp بر روی ویندوز NT، میبایست ‘Windows NT 4.0 Option Pack' را تهیه و آن را نصب نمود. پس از نصب Pack فوق و نصب IIS زمینه اجرای فایل‎های Asp بر روی ویندوز Nt فراهم می‎گردد.

-نحوه نصب PWS و اجرای فایل‎های Asp بر روی ویندوز ME

PWS بهمراه ویندوز ME آورده نشده است.

-نحوه نصب IIS و اجرای فایل‎های Asp در ویندوز 2000

مرحله اول: فعال کردن، Control Panel

مرحله دوم: انتخاب Add/Remove Programs

مرحله سوم: در پنجره مربوطه، Components Add/Remove Windows را انتخاب نمائید.

مرحله چهارم: در پنجره ویزارد مربوطه Information Services Internet را فعال نمائید.

مرحله پنجم: یک فولدر با نام Inetpub بر روی هارد دیسک (با توجه به مسیر داده شده) ایجاد می‎گردد.

مرحله ششم: در فولدر فوق یک فولدر دیگر و با نام Wwwroot ایجاد می‎گردد.

مرحله هفتم: در فولدر Wwwroot یک فولدر دیگر و با نام دلخواه خود (Myfirstweb) ایجاد نمائید.

مرحله هشتم: با استفاده از یک ادیتور متنی (نظیر Notepad) کدهای دلخواه Asp خود را تایپ کرده و فایل فوق را بنام دلخواه (Test.Asp) ولی با انشعاب Asp در فولدر Myfirstweb ذخیره نمائید.

مرحله نهم: اطمینان حاصل نمائید که سرویس‎دهنده وب (IIS) در حالت اجراء است.

مرحله دهم: مرورگر خود را فعال نموده و در محل مربوطه، آدرس زیر را بمنظور مشاهده فایل Asp تایپ نمائید.

Http://Localhost/Myfirstweb/Test.Asp

آشنائی با ساختار برنامه درAsp بهمراه چند مثال

کدهای نوشته شده در یک Asp را نمی‎توان در یک مرورگر مشاهده نمود. در چنین حالتی صرفاً ماحصل اجرای کدهای Asp بصورت کدهای HTML توسط مرورگرها قابل نمایش خواهد بود.

قانون اولیه در رابطه با گرامر Asp

یک فایل Asp اغلب شامل کدهای HTML توسط مرورگرها قابل نمایش خواهد بود.

قانون اولیه در رابطه با گرامر Asp

یک فایل ASP اغلب شامل کدهای HTML نظیر آنچه که در یک فایل HTML استاندارد قرار می‎گیرد، است. علاوه بر کدهای HTML که در یک فایل Asp قرار می‎گیرد، می‎توان از مجموعه‎ای اسکریپت مخصوص سرویس‎دهنده نیز استفاده کرد. این اسکریپت‎ها بین >% و <% قرار می‎گیرند. اسکریپت‎های استفاده شده بر روی سرویس‎دهنده اجرا شده و می‎تواند شامل عبارات، عملگرها، جملات، برنامه‎های فرعی و سایر امکانات مجاز مربوط به زبانهای اسکریپت باشد.

تمامی علاقه‎‏مندان به دنیای نرم‎افزار بخصوص برنامه‎نویسی بخوبی آگاه هستند که در زمان آشنائی با یک برنامه نویسی، اولین برنامه‎ای که نوشته می‎شود و یا روی آن بحث می‎گردد، برنامه Hello World معروف است. مهمترین ویژگی این نوع از برنامه‎ها آشنائی سریع اولیه علاقه‎مندان با ساختار یک برنامه برنامه‎نویسی و شناخت امکانات خروجی زبان مورد مطالعه است. ما هم در این زمینه برای معرفی ساختار یک برنامه ASP از چنین  نقطه‎ای آغاز می‎کنیم. اما قبل از آن با ابزار اولیه در این راستا می‏‎بایست بهتر آشنا شویم.

معرفی شیء Response

متد Write مربوط به شیء، Respone مسئول ارسال اطلاعات (محتویات) به مرورگر است. مثلاً در صورتیکه بخواهیم عبارت معروف فوق، توسط مرورگر نمایش داده شود، کافی است از دستور Response.Write(“Hello World") استفاده گردد.

در Asp از زبانهای اسکریپت متفاوتی استفاده می‎شود. زبان پیش فرض در این زمینه Vbscript است.

<%

Respons. Write (“Hello World!")

%>

در صورتیکه بخواهیم اززبان جاو اسکریپت بعنوان زبان پیش فرض استفاده کنیم، کافی است در ابتدای صفحه زبان فوق را معرفی نمائیم.

<%

Respons. Write (“Hello World!")

%>

جاوا اسکریپت بر خلاف Vbscript به حروف بزرگ و کوچک حساسیت داشته و می‎بایست این امر مورد توجه قرار گیرد.

Asp امکان نوشتن کدهای مورد نظر را به کمک زبانهای اسکریپت جاوا اسکریپت و Vbscript فراهم می‎کند. در صورتیکه قصد استفاده از سایر زبانهای اسکریپت نظیر Python، Perl. را داشته باشیم، می‎بایست هسته (Englines) مربوط به آن زبان بطور جداگانه نصب گردد. در پایان این بخش به بررسی دو مثال ساده خواهیم پرداخت.

مثال در این مثال با نحوه شکل دهی در یک Asp و بکمک امکانات موجود در HTML آشنا می‎شویم.

%>

Response.Write(“<H2>Hello World!<Br>This Sentence Uses HTML <Br> Tags To Format The Text!

</H2>”)

<%

نحوه تعریف متغیر و بکارگیری آن در Asp

استفاده از متغیر در یک برنامه بسیار حائز اهمیت است. برنامه‎نویسان از متغیرها برای ذخیره‎سازی داده‎های مربوطه استفاده و زمینه پردازش داده‎های ذخیره شده با امکان دستیابی به متغیرها در طول یک برنامه فراهم می‎گردد. یک برنامه کامپیوتری خود می‎تواند شامل چندین برنامه جانبی بوده که هر کدام مسئول انجام بخشی از عملیات در کل برنامه می‎باشند. متغیرها را می‎توان در درون یک تابع (برنامه جانبی) و هم بیرون از یک تابع تعریف نمود. نوع تعریف یک متغیر (محلی و یا سراسری) محدوده مجاز دستیابی به متغیر را تبین خواهد ساخت.

در برنامه‎های Asp، زمانیکه یک متغیر در خارج از یک تابع تعریف می‎گردد، امکان دستیابی به آن در طول برنامه فراهم شده و از این بابت محدودیت در دسترسی را نخواهد داشت. در صورتیکه یک متغیر در یک تابع تعریف گردد، در زمان صدا زدن تابع متغیر ایجاد و پس از خروج از تابع متغیر از بین خواهد رفت. بدیهی است در چنین حالتی اسکریپت‎های موجود در سایر بخش‎های یک برنامه Asp، قادر به دستیابی و تغییر محتویات اینچنین متغیرهائی نخواهند بود. تاکنون بحث ما مربوط به محدوده مجاز یک متغیر در یک فایل (برنامه) Asp بود، در صورتیکه بخواهیم امکان دستیابی به یک متغیر را در طول چندین فال Asp فراهم کنیم، می‏بایست آن را بصورت یک متغیر Session و یا یک متغیر Application تعریف نمائیم.

متغیرهای Session

این نوع متغیرها اطلاعاتی را در رابطه با یک کاربر ذخیره کرده و امکان دستیابی به آن برای تمامی صفحات موجود در یک برنامه فراهم می‎گردد. اغلب اطلاعات عمومی نظیر نام کاربر و مشخصه آن در چنین متغیرهائی ذخیره می‎گردد. پس از ایجاد یک متغیر Session از شی Session برای ذخیره‎سازی آن استفاده می‎گردد.

متغیرهای Application

این نوع متغیرها نیز قابل دستیابی در تمامی صفحات مربوط به یک برنامه Asp می‎باشند. از این متغیرها اغلب جهت ذخیره سازی اطلاعات در رابطه با تمامی کاربران یک برنامه خاص، استفاده می‎گردد. پس از ایجاد متغیری از این نوع، از شی Application برای ذخیره سازی آن استفاده می‎گردد.

در ادامه به بررسی چندین مثال کاربردی از نحوه تعریف و بکارگیری متغیرها در برنامه‎های Asp خواهیم پرداخت.

مثال 1-ایجاد یک متغیر. در این مثال با نحوه تعریف، مقداردهی و استفاده از یک متغیر، آشنا خواهیم شد.

<%

Dim Name

Name=”Iranasp.NET”

Response.Write(“My Favorite Site Is:” &Name)

%>

مثال 2- ایجاد یک آرایه (بردار). از ساختمان داده بردار برای ذخیره‎سازی مجموعه‎ای محدود و یکسان داده استفاده میگردد. در این مثال با نحوه تعریف و استفاده از یک بردار آشنا خواهیم شد.

<%

Dim Myaim(4)

Myaim(0)=”I”

Myaim(1)=”Link”

Myaim(2)=”To”

Myaim(3)=”Learn”

Myaim(4)=”ASP”

For I=0to4

Response.Write(Myaim(I)&”<Br>”)

Next

%>

مثال 3-حلقه تکرار. در این مثال با نحوه بکارگیری متغیرها و استفاده از آنان در حلقه‎‏های تکرار آشنا خواهیم شد.

<%

Dim I

For I=1to6

Response.Write”<H”&I&”>This Is Header”&I&”

Next

%>

مثال 4-در این مثال با توجه به زمان مربوط به سرویس‎دهند، پیامهای متفاوتی به کاربر داده خواهد شد.

<%

Dim H

H=Hour(Now)

Response.Write(”<P>”&Now)

Response.Write(“(Local Time) </P>”)

If H>12 Then

Response. Write(“Good Morning!”)

Else

Response.Write(“Good Night!”)

End If

%>

دریافت اطلاعات از ورودی بوسیله فرم‎ها

یکی از مزایای برنامه‎های Asp قابلیت ایجاد ارتباط متقابل با کاربران است. همانطور که می‎دانید یکی از بخش‎های مهم هر نرم‎افزار بخش رابط کاربر است که کاربران را قادر می‎سازد بسرعت و بسادگی با نرم‎افزار مربوطه ارتباط برقرار کرده و از پتانسیل‎های موجود در یک نرم‎افزار استفاده نمایند.

بخش رابط کاربر در اغلب نرم‎افزارهای وب به عهده مرورگرها گذاشته شده است. این نرم افزارها دارای امکانات لازم جهت ایجاد یک محیط رابط کاربر مناسب می‎باشند. یکی از مسائل مهم در هر نرم‎افزار نحوه اخذ اطلاعات از کاربران و در نهایت پردازش و ارائه خروجی‎های لازم است. بدون شک پتانسیل اخذ اطلاعات از استفاده کننده یک نرم افزار را می‎توان نقطه آغازین هر نوع برنامه کامپیوتری دانست.

در برنامه‎های Asp، با استفاده از فرم‎ها می‎توان اقدام به اخذ اطلاعات از کاربران نمود. پس از ارسال اطلاعات در قالب فرم‎ها زمینه پردازش آنها بر روی سرویس‎دهند فراهم می‎گردد. نکته مهم در این زمینه این است که محل اخذ اطلاعات و محل پردازش اطلاعات دو محل کاملاً‌ متمایز از هم بوده و ایده پردازش سیستمهای سرویس‎ گیرنده/سرویس‎دهنده در این مدل معنای خاص خود را پیدا می‎کند.

در برنامه‎های Asp با استفاده از دستورات Requsest.From,Request.Querystring امکان اخذ اطلاعات فراهم می‎گردد.

Request.Querystring

با استفاده از دستور فوق می‎توان اقدام به جمع‎آوری اطلاعات یک فرم بصورت متن نمود. اطلاعات جمع‎آوری شده توسط متد GET ارسال خواهند شد. استفاده از متد فوق جهت ارسال اطلاعات یک فرم دارای محدودیت حجم اطلاعات ارسالی است.

مثال زیر یک فرم ساده را که دارای دو فیلد متن معمولی با نام Firstname و Lastname است، ایجاد و پس از تکمیل فرم توسط کاربر و همزمان با فشردن دکمه Send آنها را برای برنامه Getname.Asp بر روی سرویس‎دهنده ارسال میدارد.

<Form Method=”GET” Action=”../Getname.Asp”>

First Name:

<Input Type=”Next” Name=”Firstname”><Br>

Last Name:

<Input Type=”Text” Name=”Lastname”><Br>

<Input Type=”Submit” Value=”Send”>

</Form>

درصورتیکه فرم فوق پس از تکمیل توسط متد GET (همانطور که در تعریف فرم نیز آورده شده است) ارسال گردد و کاربر در قسمت نام کلمه Javad و در قسمت نام خانوادگی کلمه Sakhaee را تایپ کرده باشد، آدرس زیر پس از فشردن دکمه Send برای سرویس‎دهنده ارسال میگردد.

Http://Www.Mycompany. Com/Getname.Asp?Firstname=Javad&

Lastname=Sakhaee

آدرس فوق در بردارنده چندین نکته مهم است: اولاً‌ نام فایل (برنامه‎ای) که می‎‏بایست بر روی سرویس‎دهند فعال گردد را مشخص میسازد (Getname.Asp) و ثانیاً داده‎های اخذ شده و ذخیره شده در دو متغیر با نام Firstname و Lastname را در اختیار برنامه فوق قرار خواهد داد. هر یک از پارامترهای تایپ شده توسط علامت & از دیگر جدا شده است. تا اینجای قضیه، فرم توسط کاربر تکمیل و ارسال شده است در ادامه می‎بایست با ماهیت برنامه Getname.Asp که بر روی سرویس‎دهند قرار دارد و می‎بایست بر روی داده‎های ارسالی عملیات مورد نظر را انجام دهد، آشنا شویم. این برنامه می‎تواند دارای اسکریپت‎هائی مطابق زیر باشد:

Welcome To Lranasp.Net Site

<%

Response.Write(Request.Querystring(“First Name”))

Response. Write (“&Nbsp;”)

Reponse. Write (Request.Querystring)”Lastname”))

%>

برنامه فوق پس از اجرا، خروجی زیر را بر روی مرورگر کاربر به نمایش درمی‎آورد.

Welcome To Iranasp.Net Site Javad Sakhaee

Request.Form

در صورتیکه اطلاعات موجود در یک فرم را از طریق مند POST اخذ کرده باشیم، از دستور فوق استفاده می‎شود. بر خلاف متد GET این متد (POST) دارای محدودیت از بعد حجم اطلاعات ارسالی نبوده و امنیت ارسال اطلاعات نیز دارای مقبولیت بیشتری است.

در صورتیکه فرم فوق پس از تکمیل توسط متد POST (در تعریف فرم می‎‏بایست مشخص گردد) ارسال گردد و کاربر در بخش نام Javad و در بخش نام خانوادگی Sakhaee را تایپ کرده باشد، آدرس زیر پس از فشردن دکمه Send برای سرویس‎دهنده ارسال میگردد.

Http//Www.Mycompany.Com/Getname.Asp

برنامه Getname.Asp که بر روی سرویس‎دهنده قرار دارد و می‎‏بایست بر روی داده‎های ارسالی عملیات مورد نظر را انجام دهد، دارای اسکریپت‎هائی مطابق زیر است:

Welcome To Iranasp.Net Site

<%

Response.Write(Request.Form(“Firstname”))

Response.Write(“&Nbsp;”)

Response.Write(Request. Form(“Lastnaem”))

%>

در این گفتار بمنظور آشنائی بیشتر با نحوه عملکرد فرم‎ها و پردازش آنها به بررسی چند مثال خواهیم پرداخت.

استفاده از متد GET جهت اخذ و ارسال اطلاعات

در این مثال با نحوه ایجاد یک ارتباط متقابل با کاربر از طریق تکمیل یک فرم توسط کاربر، ارسال ان توسط متد GET، پردازش فرم و ارائه پاسخ‎های لازم ازطرف سرویس‎دهنده با استفاده از دستور Request.Querystring آشنا خواهیم شد.

<Form Action=”Les5p2asm1.Asp”Method=”GET”>

Please Type Your First Name:

<Input Type=”Text” Name=”Firstname”><Br>

<Input Type=”Submit” Value=”Submit”>

</Form>

<%

If Requset. Querystring (“Firstname”) <>””Then

Response.Write(“Hello” & Request.Querystring(“Firstname”)>& “!<BR>”

Response.Write(.Did You Visit<A

Href=””Http:/Www.Iranasp.Net””>Iranasp.NET</A> Yet?””)

End If

%>

 

استفاده از متد POST جهت اخذ و ارسال اطلاعات

در این مثال نحوه ایجاد یک ارتباط متقابل با کاربر را ازطریق تکمیل یک فرم توسط کاربر، ارسال آن توسط متد POST، پردازش فرم و ارائه پاسخ‎های لازم از طرف سرویس‎دهنده با استفاده از دستور Request.Form را آشنا خواهیم شد.

<Form Action=”Les5p2asm2.Asp”Method=”POST”>

Please Type Your First Name:

<Input Type=”Text” Name=”Firstname”><Br>

<Input Type=”Submit” Value=”Submit”>

</Form>

%>

If Requset.Form (“Firstname”) <>””Then

Response.Write(“Hello” & Request.Form(“Firstname”)>& “!”)

Response.Write(.Did You Visit<A

Href=””Http:/Www.Iranasp.Net””>Iranasp.NET</A> Yet?””)

End If

<%

در این مثال با نحوه ایجاد ارتباط متقابل با کاربر از طریق استفاده از دکمه‎های رادیوئی (Radio Buttom) و بکمک دستور Request. From آشنا خواهیم شد.

<%

Dim Site

Site=Request.From(“Site”)

%>

<Form Action=”Les5p2asm3.Asp”Method=”POST”>

<P>Please Select Your Favorite Site:</P>

<Input Type=”Radio” Name=”Site”>

<%

If Site=”Iranasp.NET”Then

Response.Write(“Checked”)

End If

%>

<Input Type=”Radio” Name=”Site”

Value=”Iranasp.NET”Iranasp.NET<Br>>

<%

If Site=”Other Websites!!”Then

Response.Write(“Checked”)

End If

%>

<Input Type=”Submit” Value=”Submit”Value=”Other Websites!!”>Other Websites!!>Other Websites!!><Br>

</Form><%

If Site<>”Then

Response.Write(“<P>Your Favorite Site Is: &Site&”</P>”>

End If

%>


 


 

 

 

 

 

 


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد