کافی نت زیپ

کافی نت زیپ

کافی نت زیپ
کافی نت زیپ

کافی نت زیپ

کافی نت زیپ

تاثیرات اینترنت در آموزش و پرورش


مقدمه

توسعه ی روز افزون نقش و تأثیر فن آوری های نوین به ویژه استفاده از فضای مجازی به عنوان یکی از پدیده های نوظهور در ابعاد گوناگون زندگی انسان، از واقعیت های غیر قابل انکار جامعه امروز است. آموزش و پرورش نیز به عنوان بزرگ ترین دستگاه متولی تعلیم و تربیت رسمی وعمومی کشور، از دایره ی این تأثیرپذیری خارج نیست. رشد شتابان استفاده از فضای مجازی در برنامه های آموزشی و تربیتی رسمی آموزش و پرورش و استقبال معنادار اولیا و دانش آموزان از این ابزار جادویی را در جای جای کشور می توان مشاهده نمود.

بدون شک، فضای مجازی نیز همانند سایر فناوری های وارداتی، در کنار فرصت هایی که برای شتاب بخشیدن به سرعت پیشرفت علمی جوامع بشری ایجاد می کند، تهدیدها و چالش هایی را نیز به دنبال دارد. جامعه اسلامی و اندیشمندان مسلمان به تبعیت از رهنمودهای قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) وظیفه دارند از یک سو پیشتاز بهره مندی از یافته های علمی باشند و از سوی دیگر، مانع ورود آسیب های مهلک به درون جامعه ی اسلامی شوند.باتوجه به رویکرد اسلامی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، فلسفه، اهداف، راهکارها و برنامه های تحولی آموزش و پرورش باید بر مبانی وحیانی مبتنی باشد. وظیفه اندیشمندان و صاحب نظران حوزه های علمیه و دانشگاهها است که با استفاده از معارف عظیم قرآن و اهل بیت (ع)، دانش وروشهای مورد نیاز را تولید و در اختیار مراکز آموزشی و تربیتی قرار دهند.

 


تاثیرات اینترنت در آموزش و پرورش

اینترنت تا کنون تاثیر بسیار عمیقی بر جوامع امروزی گذاشته است. تاثیری معادل اختراع ماشین و تلفن و ... بر زندگی روزانه انسانها گذاشت.

اینترنت دارای دو مولفه اصلی است ؛ میزان اطلاعات در دسترس و دوم سرعت انتقال این اطلاعات.

در طول تاریخ ، اطلاعات همواره یک ابزار بسیار قدرتمند برای جهت دهی به اجتماع و همچنین معرفی جامعه است. در دوران باستان ، تنها روحانیون و ثروتمندان به اسناد مکتوب دسترسی داشتند. با اختراع ماشین چاپ امکان گسترش دانش و اطلاعات جمع آوری شده به افراد بیشتری فراهم شد که از تاثیر انتشار این اطلاعات و علوم در تغییر جوامع از کشاورزی به صنعتی نمی توان چشم پوشید.

در حال حاضر با ظهور کامپیوتر و اینترنت ، تغییر جهت به سوی جامعه اطلاعاتی با تاکید بیشتری بر جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات و درک مطالب رخ داده است.

اما متاسفانه مدارس ما در آماده سازی جوانان برای موقعیت های کاری کامپیوتر محور ، عقب مانده است. به طوری که کارشناسان قادر به پیش بینی وضعیت تقاضای کار در 10 سال آینده نمی باشند. اینترنت یک فرصت عالی و یک چالش واقعی برای آموزش و پرورش ما ایجاد کرده است.

و البته از طرفی هم به صورت یک منبع جامع اطلاعاتی و جهانی به صورت یکسان در دسترس دانش آموزان و کارکنان آموزشی می باشد. همه ی اینها موجب تمرکز نیاز آموزش و پرورش در استفاده رسمی از اینترنت شده است.

امروزه باید مسائلی چون استفاده صحیح و ایمن ، رعایت آداب و قوانین کپی رایت و عدم سرقت ادبی و کسب مهارت ارزیابی سایت ها را همچون مسائل درسی به دانش آموزان و دانشجویان آموخت.به عبارتی بهتر است آموزش استفاده از اینترنت در قالب یک درس در برنامه های درسی تزریق شود.

به این منظور ابتدا لازم است معلمان و مدیران ، آموزش ببینند.

در گذشته بین زمان مدرسه و زمان غیر مدرسه مرز وجود داشت اما امروزه با وجود آزمون های آنلاین و خدمات آنلاین آموزشی .. این شرایط عوض شده است. که این جریان ، زمان انجام تکالیف منزل فرزندانمان را کاهش داده و باعث جذاب تر شدن و آسان تر شدن آموزش های گذشته شده است.

در گذشته در مدارس مجموعه ی متن ها ، مقالات ، کتاب ها و اطلاعات به صورت دسته بندی شده مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه با جستجوی یک موضوع ، مجموعه ای از اطلاعات را به شما معرفی می کند که ممکن است برخی از این یافته ها از نظر محتوایی باهم متناقض باشند. اطلاعات همچون سیال است و مدام در حال تغییر است و همین برای مدارس یک چالش ایجاد کرده است.بخشی از مسئولیت آموزش و پرورش همراه شدن با تغییرات و پیشرفت ها می باشد

کامپیوتر ، اینترنت ، ایمیل و صرفه جویی در زمان و انرژی با خرید آنلاین ، پرداخت قبض ها و صورت حساب ها ، پیگیری و ارتباط با اعضای خانواده و فامیل و دوستان در هر کجای دنیا از طریق جستجوی آنلاین ، درخواست فرم ها و اسناد و همچنین پیدا کردن اطلاعاتی که فقط در کتابخانه می شد آنرا یافت ، استفاده از دانش نامه ها و مراجع دیگر به شدت زندگی همه مارا تحت الشعاع قرار داده است.

اکنون دانش آموزان یک منبع بسیار جامع و یک محیط جذاب برای فعالیت های مشترک با دوستان در زمینه های مورد علاقه شان در دستان خود دارند. اما همه این مزایا تنها از طریق استفاده درست و مناسب از اینترنت تحقق می یابد. بدین منظور دانش آموزان می بایست مهارت های اساسی مورد نیاز برداشت اطلاعات از منابع موجود در اینترنت و ارزیابی سایت ها را بیاموزند.

اینترنت یک ابزار است. بیایید با آموزش صحیح بهترین بهره برداری را از آن کنیم.


 

اتصال مدارس به شبکه اینترنت

 

بیشتر دولتمردان در استرالیا با وجود سایت های اینترنتی که به دانش آموزان امکان میدهد از داخل مدرسه به شبکه جهانی اینترنت متصل گردند، مخالفت دارند و ادعا میکنند اینترنت تهدید های بسیاری را برای دانش آموزان دارد و همچنین یک سری دلایلی را برای این ادعای خود می آورند. در این مقاله نویسنده با بیان استدلال هایی این مخالفت را نقد کرده و به مزایای دسترسی به اینترنت می پردازد و آنها را با تهدیداتی که دولتمردان از آن نگران هستند مقایسه میکند و تاکید بر لزوم ایجاد دسترسی جوانان به شبکه جهانی اینترنت را بیان میکند.

در سالهای اخیر سیاستمندان استرالیا و تحلیل گران رسانه ها بر این عقیده بودند که شبکه جهانی اینترنت، ایمیل، چت، سایت های شبکه اجتماعی، محیط های مجازی و دل بستن به انجمن ها و گروه های اینترنتی تهدیدات گسترده ای را برای جوانان در پی دارد. خصوصا در زمینه های مسائل جنسی، قلدری کردن و زورگویی، نژاد پرستی و تبعیض نژادی، توضیع عکس های ناپسند و ناخوشایند.

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که می توان هم این دقدقه دولتمردان و آموزش و پروش را در نظر گرفت و هم با این حال دسترسی جوانان را به شبکه اینترنت آزاد گذاشت. و همین طور بحث خواهیم نمود با توجه به تحقیقاتی که امروزه انجام گردیده است این امکان به وجود آمده که ما به شبکه های جهانی متصل باشیم ولی فقط در زمینه های اجتماعی و فرصت های مثبت تحصیلی از آنها استفاده کنیم. در انتها به این جمع بندی میرسیم، این سیاست کنونی تحصیلی که اعتقاد به منع کامل جوانان از دسترسی به شبکه اینترنت، اشتباه می باشد.

 

شبکه اینترنت چیست؟

 

شبکه اینترنت که بیشتر مد نظر اینترنت است را به سادگی اینگونه تعریف کرد محیطی وابسته به یک شبکه جهانی که جهت مشارکت در آن نیاز به عضویت می باشد و این عضویت مزایایی دارد منجمله دسترسی به حجم وسیعی از منابع و اطلاعات مفید و سودمند(این منابع می تواند هم مادی باشد و هم غیر مادی). البته جنبه عضویت در این تعریف برای ما کلیدی می باشد.

شبکه مجازی  و جوانان

در استرالیا 81 درصد از خانواده هایی که کودکان زیر 15 سال دارند به اینترنت متصل میباشند که آمار مقایسه میشود با 57 درصد از خانواده هایی که کودکان زیر 15 سال ندارند. و همین طور 19 درصد از خانواده ها که کودکان زیر 15 سال دارند به اینترنت متصل نمی باشند. همچنین 43 درصد از خانواده ها دارای کودکان زیر 15 سال هستند.

مطالعه انجام شده روی جوانان بین 8 تا 17 ساله، نشان میدهد که این جوانان 1 ساعت و 15 دقیقه از هر روز خود را در اینترنت سپری میکنند. برای جوانان بین 8 تا 11 ساله میانگین مدت زمان استفاده از اینترنت 30 دقیقه در روز می باشد. و جوانان بین 15 تا 17 ساله کمتر از 2 ساعت و 30 دقیقه از هر روز خود را در اینترنت سپری میکنند. حال کدام دسته در سه روز متوالی ارتباط خود را با اینترنت در راستای انجام کارهای عملی برقرار میکنند؟ جواب بزرگترین گروه سنی می باشد.

یعنی جوانان بین 15 تا 17 سال که در هر روز 45 دقیقه از اینگونه فعالیت ها دارند، 25 دقیقه در راستای انجام تکالیف خود و 23 دقیقه برای بازی با دیگران از طریق بستر اینترنت، 24 دقیقه در شبکه های اجتماعی یا دیگر شبکه های غیر معروف و 14 دقیقه را بر گوش دادن به فایهای صوتی و یا دیدن فیلم های تصویری صرف میکنند. این موارد نشان می دهد این گروه سنی از اینترنت، با اهداف گوناگون استفاده میکنند اما بیشتر زمان آنها، در شبکه های صرف شده که خودشان با تمایل شخصی در آن عضو شده اند. البته هم اکنون دسترسی به اینترنت از طروق مختلف امکان پذیر شده است مثلا گوشی های مبایل کنونی که دسترسی به اینترنت از هر مکانی و با سرعت بالایی برای ما فراهم میکند، حتی از داخل مدارس و در وقت مدرسه با این که غیر مجاز می باشد اما با زیرکی که جوانان دارند ارتباط خود را با اینترنت برقرار میکنند.

 

مزایای استفاده از شبکه مجازی در اینترنت

در تحقیقات بین المللی اخیر یک سری از موضوعات که ما در آینده با آن سروکار خواهیم داشت به طور کاملا به اثبات رسیده است. منجمله اینکه مسائل اجتماعی، فرهنگی، آموزش و نوآوری، ابراز عقاید شخصی، توسعه اجتماعی، فرصت های سالم زیستن همه به وسیله ارتباط جوانان با شبکه جهانی اینترنت به دست می آید. که با توجه به این موضوع در نظر گرفتن تهدید های غیر قابل توجه که اینترنت برای نوجوانان دارد نمی تواند مانع بهره مندی آنها از این فرصت طلائی شود.

 

شبکه اینترنت و سرمایه اجتماعی

تحقیقات بین المللی نشان میدهند که داشتن سطح بالاتری از سرمایه اجتماعی منجر به دست آوردهایی میشود از قبیل رسیدن به سلامت بیشتر، دستیابی به آموزش و علم آموزی بیشتر، داشتن کارمندانی بهتر در آینده و نرخ جرم و جنایت کمتر. که همه این دست آوردها در صورتی عملی خواهد شد که جوانان ما دارای سرمایه اجتماعی غنی تری باشند. از دیگر مزارای آن می توان به نزدیکتر شده انسان ها به یکدیگر و برقراری ارتباطات مستحکمتر و نزدیکتر میان مردم. همچنین با یک نگاه مشابه به اعضاء یک خانواده و دوستان نزدیک خواهد شد. این باور می تواند با سرمایه اجتماعی تحقق پیدا کند.

 

 دسترسی به شبکه جهانی اینترنت در مدارس

دسترسی مدارس به اینترنت در استرالیا می بایست به صورت اجباری فراهم شود و این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود که این دسترسی با اعمال فیلتر هایی که دولت استرالیا می تواند اعمال کند باید فراهم شود تا تهدید هایی که برای استفاده از اینترنت ذکر شده همه کنترل شود.

در انتها می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که تا زمانی که دولت می تواند برای والدین کشور خود یک سیستم فیلتر گذاری قوی فراهم کند تا بر روی سیستم های خانگی نصب گرد و این اطمینان را به خانواده ها بدهد که نوجوانانشان به سایت هایی که مد نظر آنها نیست نتوانند وارد شوند، منجمله سایت های غیر اخلاقی. با این موضوع دیگر جای نگرانی نخواهد بود، به ویژه برای مدارس نیز این مسئله صدق میکند، میتوان با اعمال چنین محدودیت هایی تهدیدات احتمالی استفاده از اینترنت را کنترل کرد و از طرفی مزایا و فرصت های علمی، پژوهشی، اجتماعی فراوانی که استفاده از اینترنت برای جوانان ما به ارمقان می آورد را از دست نداد.

این یک روش منطقی و قابل قبول برای حل این موضوع می باشد و قطع کلی ارتباط شبکه جهانی اینترنت از مدارس و خانه ها راه کار مناسبی نمی باشد و حتی مشکلاتی را به لحاظ مختلف برای جوانان ما ایجاد میکند، که از دست دادن فرصت های علمی، پژوهشی و عدم رشد کافی سرمایه اجتماعی در جوانان از جمله آنها است. دولتمردان و آموزش و پرورش استرالیا نمی تواند بر روی عقیده و تصمیم خود بماند و می بایست این موضوعات را در نظر بگیرند که به هر حال جوانان به شبکه اینترنت از طروق مختلف دسترسی پیدا خواهند کرد. البته این دسترسی آنها دیگر با کنترل و نظارت ما نخواهد بود و تهدیدادت اینترنت آنها را نیز دربر خواهد گرفت.

 

 

بررسی تاثیر فناوری اطلاعات در بهبود آموزش معلمان

در ده سال گذشته با رشد و توسعه نقش فناوری اطلاعات در کشور ما و با توجهی که به آماده کردن بسترهای لازم برای توسعه آن شده است، این پدیده در آموزش و پرورش نیز جای خود را باز کرده و به خوبی خودنمایی می کند. این که این موضوع چه مقدار تاثیرگذار بوده، قابل اندازه گیری نیست. ولی می توان به جرات گفت که از معدود پدیده هایی است که در عمر کوتاه خود توانسته تاثیر گسترده ای بگذارد و توجه بسیاری را به خود معطوف کند.

 
کشور ما نیز به دلیل تعاملی که با محیط پیرامون خود دارد، از تحولات جهانی بی نصیب نیست و با توجه به رویکرد جهانی در مباحثی مثل آموزش برای همه، آموزش مادام العمر، آموزش برای زندگی بهتر، یادگیری برای انجام دادن و ... که می تواند زمینه هایی را برای همکاری های آموزشی مشترک میان کشورهای جهان مهیا نماید، می بایست از روش های خاصی برای تحت پوشش درآوردن هر چه بیشتر جمعیت لازم التعلیم و یا افزایش کیفیت آموزش و پرورش و یا حتی کاهش هزینه های آموزش استفاده کند.
لازم است به این نکته اشاره کنیم که در حال حاضر بنا به همین تاثیر فناوری در آموزش، رویکردی به سوی استفاده از فناوری در آموزش (تدریس دبیران) به وجود آمده که آهسته و انبوه کار خود را به پیش می برد. نمود این رویکرد برگزاری جشنواره های تولید محتوای الکترونیکی در آموزش های فنی و حرفه ای و همچنین جشنواره های روش تدریس با استفاده از فناوری اطلاعات است که در دوره متوسطه و در دروسی مثل شیمی و جغرافی توسط وزارت آموزش و پرورش در حال اجراست. از جمله اهداف مشترک اجرای این جشنواره ها عبارتند از: ترغیب، تشویق و ایجاد باور در بین معلمان در امر استفاده از نرم افزارها و تولید محتوای الکتریکی؛ توسعه و گسترش فرهنگ تولید محتوای الکتریکی و استفاده از فناوری اطلاعات در فرآیند یاددهی و یادگیری. این موضوع می تواند علائمی باشد برای این که نقطه اوج تلفیق فناوری اطلاعات در آموزش و بکارگیری خردمندانه آن توسط معلمان و دبیران است. پس معلمان در بکارگیری فناوری اطلاعات نقش محوری دارند.


در مورد بکارگیری فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش بحث های زیادی شده و عموما از فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار تکنیکی برای بالابردن سطح آموزش سخن رفته است. این امر نکته روشن و قابل توجهی را پیش روی ما قرار می دهد که نیاز مبرم به پیشرفت و حرفه ای شدن معلمان در زمینه فناوری اطلاعات دارد. در زمینه ارتباط معلمان با فناوری اطلاعات مطالبی فراهم شده که در پی می آوریم:

برای ایجاد یادگیری های موثر،جایی که تکنولوژی در اختیار اهداف یادگیری در مدرسه است، تنها معلمان هستند که در مواقعی حساس مبتنی بر پایه احتیاجات و شیوه های یادگیری دانش آموزان، تکنیک های فناوری اطلاعات را در برنامه ریزی تحصیلی به کار می برند.

با توجه به این که فناوری اطلاعات در آموزش، مراحل بلوغ خود را می گذراند؛ باید توسط مسئولین آموزش و پرورش چشم اندازهای آن ترسیم و اهداف آن مشخص شود تا بتوان تکلیف برنامه درسی را مشخص کرد:
ـ فناوری اطلاعات چه تاثیری بر برنامه درسی دارد؟

ـ مولفه های برنامه درسی چگونه تاثیر می پذیرند؟

ـ روش های تدریس، محتوای کتاب های درسی و ارزشیابی به چه صورت خواهند بود؟

نکته ای که می توان بر آن تاکید داشت و به آن اشاره کرد این است که:

این معلم است که برای آموزش و تدریس می بایست از نمودهای فناوری استفاده کند، بنابراین می بایست روش های تدریس با رویکردهای جدید را تجربه کرد، آنها را مستند کرد و نشر داد.

شواهد به دست آمده از بررسی های تحقیقاتی، نشان از آن دارد که فنون تدریس و نوع تفکر معلمان بر روی به کارگیری فناوری اطلاعات(فناوری اطلاعات )و در نتیجه، پیشرفت دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد.

 

دانش معلمان

 روش به کارگیری فناوری اطلاعات در کلاس درس تحت تاثیر دانش معلمان درباره موضوع مورد تدریس و نیز ارتباط فناوری اطلاعات با آن موضوع قرار دارد. بعضی از معلمان منابع فناوری اطلاعات را که به موضوع درسی خاصی مربوط است انتخاب می نمایند. در حالی که بعضی دیگر فناوری اطلاعات را برای این به کار می گیرند که با یک روش نوآورانه کار دانش آموزان را ارائه نمایند، بدون این که ارتباط مستقیمی با عنوان درس داشته باشد.

شواهد نشان می دهد وقتی که معلمان دانش خود را در زمینه موضوع درس و شیوه یادگیری دانش آموز به کار می بندند، به کارگیری فناوری اطلاعات بیشترین اثر مستقیم را بر پیشرفت شاگردان دارد. هنگامی که دانش آموزان در فهم و درک خود در بکارگیری نرم افزاری خاص در کار فردی یا گروهی یا کلاسی به کنجکاوی (تردید) کشیده می شوند، شاهد این پیشرفت خواهیم بود.در مورد اثرات به کارگیری فناوری اطلاعات در کار دانش آموزان و ارائه کار آنها، پژوهش های کمی صورت گرفته است.
دانش مربوط به فن معلمی باورها و ارزش های مربوط به فن آموزش یا روش تدریس معلم، نقش مهمی در شکل دادن به فرصت های یادگیری از طریق فناوری ایفا می کند. بررسی سوابق تحقیقاتی به روشنی بیان نمی کند که آیا این باورها و ارزش ها سبب خواهند شد تا از فناوری به عنوان وسیله ای جهت تقویت رویکردهای رایج تدریس استفاده شود و یا این که فناوری های جدید باعث ایجاد تحول در شیوه تعامل معلمان با دانش آموزان و فعالیت های آنها می شود.معلمان به دانش وسیعی از فناوری نیاز دارند تا بتوانند منابع مناسب را انتخاب و از آنها در تدریس خود به نحو مناسب استفاده کنند. بنابراین استفاده از روش های جدید آموزش که در آن از فناوری های جدید و مناسب تدریس استفاده شده است، نیاز بیشتری به معرفی و تجربه دارد. آنها ممکن است مجبور شوند فنون آموزش جدید را فرا بگیرند تا به این فهم و توانایی برسند.

 

فعالیت های آموزشی معلمان، با استفاده از فناوری اطلاعات

 دامنه کاربردهای آموزشی فناوری اطلاعات بسیار وسیع است. در یک طرف آن فعالیت های بسیار محدود است که عمدتا بر پایه روش های سنتی قرار دارد و در طرف دیگر آن، تغییرات اساسی در رویکردهای تدریس قرار می گیرد.به عنوان مثال، بعضی از معلمان از وایت برد تعاملی interactive whiteboard در نمایش دادن محتوا و نظریات در مباحث کلاسی به روش سنتی استفاده می کنند، در حالی که معلمان دیگر اجازه می دهند دانش آموزان برای نشان دادن نمایشنامه هایی که خودشان طراحی و فیلمبرداری کرده اند، در کلاس از این وسیله استفاده کنند.مطالعات نشان می دهد موثرترین کاربرد فناوری اطلاعات آن است که معلم و برنامه های نرم افزاری، فهم و فکر دانش آموز را به چالش می کشاند و این کار از طریق شرکت تمامی دانش آموزان در بحث کلاسی با استفاده از وایت برد تعاملی و یا کار دانش آموزان با رایانه به صورت فردی و گروه های دونفره صورت می گیرد.اگر معلم مهارت سازماندهی دانش آموزان را بر مبنای فعالیت هایی مبتنی بر فناوری اطلاعات داشته باشد، آن گاه کارایی کلاسی و فردی دانش آموزان می تواند به موازات هم موثر باشد.

 

  ● دسترسی به منابع فناوری اطلاعات

موضوع مهم در استفاده از فناوری اطلاعات در موضوعات درسی و در کلاس درس، مقدار و حدود منابع فناوری اطلاعاتی در دسترس معلمان است. جایی که تعداد معدودی کامپیوتر در کلاس هست- عمدتا در مدارس ابتدایی- این موضوع استفاده از فناوری را محدود می کند، زیرا هر شاگرد فقط چند دقیقه می تواند از کامپیوتر استفاده نماید.کاربرد یک وایت برد الکترونیکی توسط تمامی دانش آموزان یک کلاس، اثرات مثبت و منفی به همراه دارد. این روش باعث می شود دانش آموزان در فعالیت تدریس شرکت کنند و مفاهیم و فرآیندهای پیچیده را مشاهده کنند. اگر چه، بعضی از معلمان فقط روی جنبه ارائه مطالب Presentation تکیه می کنند و نسبت به شبیه سازی و مدل سازی که ممکن است برای دانش آموزان بیشتر چالش بوجود آورد، بی تفاوتند و فقط تعداد کمی از معلمان، گزارش بکارگیری نرم افزارهای ویژه مربوط به محتوا و اهداف برنامه درسی را ارائه کرده اند.

 ● دانش معلمان در مورد توانمندی فناوری اطلاعات در آموزش

به رغم این که معلمان اغلب در مورد منابع در دسترس فناوری اطلاعات دچار محدودیت هستند، لیکن نمونه های زیادی در تحقیقات انجام شده پیشین وجود دارد که نشان می دهد در میان معلمان، فهم خوبی از منابع فناوری اطلاعات وجود دارد. با این وجود، هر چه میزان دانش معلمان از منابع فناوری اطلاعات کم باشد، از میزان قراردادن موقعیت مناسب ایجادشده توسط فناوری اطلاعات برای دانش آموزان کاسته می شود.

 


 ● اعتماد معلمان در بکارگیری فناوری اطلاعات

معلمان به انتخاب خود در بکارگیری فناوری اطلاعات اطمینان دارند. تعداد کمی از معلمان نسبت به بکارگیری وسیع منابع فناوری اطلاعات اطمینان دارند، این عدم اعتماد بر روش ارائه دروس اثر می گذارد.بسیاری از معلمان هنوز از بعضی از شکل های فناوری ترس دارند و این موجب به کار نبردن فناوری در تدریس آنان می شود.

مطالعات نشان می دهد موثرترین کاربرد فناوری اطلاعات آن است که معلم و برنامه های نرم افزاری ، فهم و فکر دانش آموز را به چالش می کشاند و این کار از طریق شرکت تمامی دانش آموزان در بحث کلاس با استفاده از وایت برد تعامل و یا کار دانش آموزان با رایانه به صورت فردی و گروه های دو نفره صورت می گیرد.اگر معلم مهارت سازماندهی دانش آموزان را بر مبنای فعالیت هایی مبتنی بر فناوری اطلاعات داشته باشد ، آنگاه کارایی کلاسی و فردی دانش آموزان می تواند به موازات هم موثر باشد .
سازماندهی اگر معلمان نتوانند تشخیص دهند که اتخاذ رویکردهای تدریس جدید، طرح درس و برنامه درسی از جمله ضروریات تعامل است، تاثیر بکارگیری بر روی یاددهی یادگیری محدود خواهد شد.
برخی از معلمان، برنامه درسی غیرمتمرکز را درک می کنند، اما بسیاری از معلمان از فناوری اطلاعات جهت اضافه کردن به فعالیت های جاری خود و یا ارتقا استفاده می کنند. معلمان نیاز دارند که راهبرد و راهکارهایی را که فعالیت های یادگیری مناسب را تسهیل کرده و مورد حمایت قرار می دهد، به کار بگیرند.

 ● کار مشارکتی، شناخت بهتر یادگیری شاگردان

به کارگیری فناوری اطلاعات توسط دانش آموزان به صورت دونفره، گروهی یا کلاسی، (مثلا استفاده از وایت برد تعاملی) معلمان را قادر می سازد تا از طریق گوش دادن به توضیحات دانش آموزان، بازخوردهای فراوانی را به دست آورند. از این نکته، معلمان می توانند دید عمیق تری را از پیشرفت دانش آموزان و شناخت آنها به دست آورند. مشارکت دانش آموزان به صورت دونفره یا تیمی در استفاده از منابع فناوری اطلاعات، در موضوعات به خصوصی باعث می شود آنان بتوانند فهم یکدیگر را از یادگیری به چالش بکشند و از طریق مشارکت، مطالب بیشتری را فراگیرند.

 ● فن معلمی خارج از کلاس درس

به رغم نیاز به فنون تعلیم و تربیت جدید با استفاده از فناوری اطلاعات، که باعث می شود معلمان در پاره ای اوقات نقش تسهیل کننده را ایفا کنند، معلمان باید در زمینه برنامه ریزی، آماده سازی و مطالعه خارج از کلاس نقش داشته باشند، زیرا در این صورت، کار کلاسی دانش آموزان رضایت بخش خواهد بود.
اثرات فعالیت های آموزشی بر روی پیشرفت دانش آموزان مدارک جامعی مبنی بر تاثیر یا کمک کردن فناوری اطلاعات بر روی پیشرفت دانش آموزان وجود دارد (دکاکس و ابوت ) این مدارک نشان می دهد که این ویژگی و مزایا به روشی که معلم برای انتخاب کردن سازماندهی استفاده از منابع فناوری اطلاعات اتخاذ می کند، بستگی دارد و این فعالیت ها با کارهای کلاسی و فعالیت های خارج کلاس تلفیق می شود.در حال حاضر، انواع منابع فناوری اطلاعاتی موجود و در دسترس نشان می دهد که بکارگیری فناوری اطلاعات همیشه بر روی اهداف ویژه ای از برنامه درسی متمرکز است. دو زمینه مشخص و شفاف وجود دارد که نشان می دهد از فناوری اطلاعات در تدریس خود استفاده می کنند که شامل فعالیت های کلاسی و خارج از آن است.

ـ زبان انگلیسی و سوادآموزی از طریق پردازشگران واژه و نرم افزار ارائه مطالب؛

ـ ریاضی و علوم از طریق نمایش شبیه سازی، مدل سازی و دیگر منابع ویژه فناوری اطلاعات و روش های آموزشی موثر با استفاده از فناوری اطلاعات.

 بررسی پیشینه ادبیات فناوری اطلاعات، روش هایی را که باید معلم به طور موثر با منابع فناوری اطلاعات تلفیق نماید و در چارچوب آموزش در روش یاددهی- یادگیری و برنامه درسی به کارگیرد، مشخص می کند. این روش ها شامل مطالب زیر است:

ـ درک ارتباط بین منابع فناوری اطلاعات، محتوا، فرآیند و مهارت های موضوعی مربوط به درس؛
ـ استفاده از تجربیات موضوعی در انتخاب متناسب منابع فناوری اطلاعات که به فهم اهداف ویژه یادگیری کمک می کند. این مورد شامل نرم افزارهای خاص موضوعات درسی گوناگون و منابع عمومی است.

ـ آگاهی از توانمندی منابع فناوری اطلاعات در کمک به مهارت های دانش آموزان در ارائه مطالب و نیز در نقش آنها در به چالش کشیدن فکر و یادگیری های موضوعی دانش آموزان؛

ـ افزایش میزان اعتماد افراد نسبت به بکارگیری فناوری اطلاعات از طریق افزایش فراوانی استفاده و استفاده از منابع بیشتر به جای اکتفا به یک یا دو منبع رایج؛

ـ پذیرفتن این که بعضی از کاربردهای فناوری اطلاعات باعث تغییر روش ارائه دانش و روش ارائه موضوع

درسی به دانش آموزان و درگیرکردن آنها در فعالیتهای آموزشی است.

ـ شناختن این که در جایی که از فناوری اطلاعات برای به چالش کشیدن فهم و درک دانش آموزان و تفکر مراحل بالاتر آنان استفاده می شود، چگونه می توانیم تدریس را طراحی و آماده کنیم.

 

 

 تهیه کننده : مصطفی هوشمند اردکانی

 

 

منابع

تاثیرات اینترنت در آموزش و پرورش  "ترجمه مرجان عصاری"   

 www. fa.wikibooks.org

تاثیرات اجتماعی و تحصیلی در فضای مجازی "محمد عبادی

                          ww.fannavari.blogfa.com

بررسی تاثیر فناوری اطلاعات در بهبود آموزش معلمان

"زهرا غفاری " روزنامه رسالت     

                                                                         www. atcce.com